2019. március 14., csütörtök

Géczi János: "Zoéról, ha már egyszer itt van..."

Kaligram- Gézci János irása. 1996

http://www.kalligramoz.eu/Kalligram/Archivum/1996/V.-evf.-1996.-februar/Zoerol-ha-mar-egyszer-itt-van
 Állandó motívumai, szituációi se sajátok, de ha papíron vannak, a bőrkabáton, vagy az oldaltáskáján, akkor egyediek, sajátosak lesznek. Toposzai látszólag a punkhoz, a házfalfestéshez, az alagútmázolókhoz kapcsolják, a margón élők differenciálatlan harsányságát idézik. Csakhogy ebbe a világba ZOÉ nem belesodortatott – hanem öntudatosan maga választotta. Mert ebben és éppen így véli föltalálni a világ, a világa lényegét. Ez nagy különbség: itt is a szándéka vezeti a felismerésnél, és nem fordítva.
           Halkan megjegyzem, mintha sértő lenne ez egy képzőművészre: amit csinál, az gondolati, és nagyon közel férkőzi ahhoz, ami filozofikus is. Csodálatosan tud egyensúlyozni a pimasz, a brutális, a pofátlan, az ordenáré, és az éterien tiszta, néha esztetizáló, harmonikus között. Tudja, mégha nemegyszer hátat fordít is neki, hogyan kell műalkotni, hogy annak része maradjon a pillanatnyi érzés, látvány, s a lehetőség.
           Zoé  a képein helyzeteket szimulál. Mi lenne akkor, ha őt szeretnék, mi lenne, ha nem nemes pofájú nagymacskák néznének sárga szemükkel reánk, mi lenne, ha ragadozók vicsorognának be az ablakán, ha megütnék és megütne valakit. S milyen a szekrénye, a szegénysége, a száműzöttsége és a kitagadottsága. Szóval minden képen megcsinál egy helyzetet, amit aprólékosan kibont, bebútorozza, majd pedig maga is belakja, hogy aztán hamarosan átlépjen egy újabb képbe – és ott már az előzőekben megteremtett múltját plakátosan színezve berakja a háttérbe, legyen jó környezetnek. Hű is, persze a maga módján, de leginkább hűtlen.
           Aztán egyszer csak, mint a mostani kollekciójában, ahol éppen a szex, a bizarr és az animális került előtérbe, összegömbölyödik és teljesnek kezdi mondani magát a képvilág: a világszimulálásból modellezés, a kísérlet legteljesebbje lett – azt pedig már tudjuk, a képzőművészeti kísérlet, bizony: maga a valóság.
           Zoé szenvedő művész. És az érzelmesen szenvedés természetrajzához halovány teátralitás, a dekoratív megrendezettség is hozzátartozik. Egyelőre egy grafikus művészünk világának a tehertétele – hiszen nála a káosz, a rendetlenség, az infernális is szép, s nyugalmat és biztonságot képes teremteni.
           És ez lehet az a pont, ahonnan indulhat további felfedező útjaira, amire biztatjuk és nagyon féltjük is tőle. Mert az a hely, amit ő meg tud csinálni, ami majd művész munkákká alakulhat, a nyomor, a reménytelen kivetettség, az ásványivá visszacsupaszodott világ, a vegetatív fájdalom világa: mindaz lesz, aminek már nincs érzelme.
Egyébként pedig, ami Zoénál látható – függetlenül attól, hogy önarckép, szexuális felvilágosító könyv, képregény, állatportré vagy tárgyrajz – a csendélet. Ízlelgessük sokáig ezt a szót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése