...vagy inkább a művészetébe? Természetesen ez
utóbbi, a művészete a fontosabb, de az életéről talán mégis azért
könnyebb beszámolni, mert azt fix dátumok és pontosan megnevezhető
földrajzi elnevezések határolják. Legalább is így gondolnánk... Persze,
ha arra kérnénk Zoét, hogy meséljen arról, mi minden történt vele, akkor
úgy érezhetnénk, mintha egy kaleidoszkópot forgatnának a szemünk előtt.
Mert ha belekezdene, akkor városok, országok és kontinensek nevei
örvénylenének...
Sok más dolog mellett ez az egyik oka annak, hogy senki sem tudná
összeállítani Zoé jelenleg érvényesnek tekinthető oeuvre-katalógusát –
még hozzávetőlegesen sem. Hiszen a munkái egy részét kérésre,
megrendelésre készítette (ahogy ő meséli, három- vagy ötezer forintért,
környékbeli öreg néniknek), és ezeket a képeit, ha elvitték tőle, nem is
látta viszont többé, legtöbbjüket már el is felejtette. Talán nem is
voltak fontosak? Képeinek a nagyobb részét pedig saját magának festette,
rapszodikusan, sem stiláris egységre, sem pedig tartalmi
összefüggésekre nem ügyelve, inkább csak az intuícióira hallgatva,
mintegy a szavakat keresve.
Ezeket a „saját-képeket” természetesen megpróbálta megtartani
magának, de ha akadt rájuk vevő, szinte gondolkodás nélkül továbbadta
őket – akkor is, ha az alkalmi vásárló az interneten talált rá Zoéra, és
messziről, például Németországból érkezett, ami azt jelentette, hogy az
így eladott képek legtöbbje el is tűnt a szeme elől – örökre. Sehol nem
tartanak nyilván annyi Zoé-képet, hogy kirajzolódjanak belőlük Zoé
működésének a korszakai is, holott ez azért fontos lenne. Aztán meg kell
állnom e szónál is, hogy működés. Már csak azért is rossz a szó, mert
működése egy szabónak van, vagy egy gőzgépnek, esetleg egy
rendelőintézetnek, Zoé azonban ezek közül egyik sem. Ahol él, és ahol a
képeit festi, az egy kerti házacska, de nem igazi lakás, hanem csak egy
gyümölcsraktárnak besorolt épület. Van villany benne, de nincsen olyan
vízcsap, ami vízvezetékre lenne kötve. Télen egy fával fűthető kályha
adja ott a meleget – és nehéz elérnie Zoénak, hogy mire beköszönt az
ősz, addigra egy-egy fűtési szezonra való hasábfát vásároljon össze.
Vagyis törékenyek a keretek, túlságosan is érzékenyek a
körülmények. Mégis, nekem sikerült legalább száz képet begyűjtenem tőle.
Nem valóságosan, hanem csak digitálisan. Ezért talán először is arról
számolnék be, hogy miként vált az lehetségessé, hogy ennyi kép gyűljön
fel Zoétól az interneten.
2006-ban – Zoé akkor volt 40 éves – az történt vele, hogy kilenc
hónap előzetes után felmentették a vád alól, és kiszabadult a börtönből.
Voltak olyan barátai (vagy talán csak pártolói), akik mintegy
engesztelésképpen és az eset különösségének és jelentőségének engedve a
budapesti Mucius Galériában Van-e élet a börtön után? címmel
kiállítást rendeztek a számára, amit egy közismert rap-művész nyitott
meg. Úgy lett kiállítás a művészpártolásból, hogy néhány nagyobb alakú
vásznat vásároltak Zoé számára, és rábeszélték, hogy azokat az
irkalapnyi rajzait, amiket a börtönben készített, fesse meg nagyban is
(kvázi „olajjal vászonra” – ami egy közismert fordulat, és úgy
hangozhat, mintha egy előkelő aukciós ház katalógusát tartanánk a
kezünkben, de sietve hozzáteszem, Zoé szívesebben fest azóta is
akryllal, mert az gyorsabban szárad...). Nos, ezek a festmények –
ugyanúgy, mint a börtönjegyzetei – képregényszerű kompozíciók voltak,
színesen és roppant mozgalmasan előadott figurális történetek, sok
szöveggel, és ezek a szövegbetétek a vádirat szavaiból és a tárgyalások
jegyzőkönyveinek a mondataiból álltak össze. Úgy egyébként a mesterség
szintjén nagyon jó képeknek sikeredtek.
Hogyan szólt a vádirat? (…mert ha már szóba került, essünk túl ezen
is...) Zoé úgy számolt be róla, hogy ott kint, a város határában a
majdnem lakatlan kertek között lévő otthonában valaki rátámadt, és meg
akarta erőszakolni őt. A vele együtt lakó fiatal barátja sietett a
segítségére, akit azonban erre föl fojtogatni kezdett az ismeretlen. A
helyzet kritikussá vált – mire Zoé az erőszakoskodó illetőt egy sebtében
felkapott konyhakéssel vállon szúrta. A férfi elmenekült, Zoé pedig
nagyon korrektül kihívta magára a rendőrséget. Akik – látva a szokatlan
ruházatú és tetovált testű szereplőket, valamint a lakásban lévő (és Zoé
édesapjától örökölt) ezoterikus könyveket – olyan jelentést írtak az
ügyészségnek, amelyből az derült ki, hogy egy félresikerült sátánista
rítushoz hívták ki őket, amely az eredeti tervek szerint valószínűleg
gyilkosságba torkollott volna. Mert ezt meg kell jegyeznem: Zoé punk
volt, aki természetesen a szokásos punk szerelést, tetoválást, meg
miegymást viselte, és ebből egy magát szakértőnek tekintő közeg már sok
mindenre következtethetett. A csakhamar megkerült csavargó pedig úgy
vallott, hogy őt kicsábították, oda az elhagyott kertekbe, és meg
akarták ölni. És hát igen, kutyák is voltak ott, éhesek. Erre épült
aztán a fantasztikus részletekkel kiszínezett vádirat is, amelyet csak
lépésről lépésre sikerült kilenc hónapnyi harc után a valóságos tények
közelébe hozni, és végül megcáfolni.
Két festmény a börtönképek sorozatából, 2006
A történetet lezáró pesti kiállításról Szombathy Bálint írt
tanulságos cikket a Balkon 2006-os évfolyamának a 7-8. számába, a Tilos
Rádió pedig interjút közölt az előítéletek hatalmát és veszélyes
következményeit illusztráló esetről. Erről az interjúról csak hallottam,
de nem sikerült megtalálnom, Szombathy Balkon-cikkére azonban – amikor
keresni kezdtem – azonnal rábukkantam az interneten. Kimentettem, és
elolvastam, és egy összefoglalásnak ható fél-bekezdését vagy még inkább
annak a kicsengését különösképpen plasztikusnak találtam. Így szól ez a
részlet: „A börtönben egyetlen vigasza a rajzolás. Saját
megpróbáltatásait rajzolja le, kerek történetet hozva ki életútjából,
kezdve onnan, amikor családja Nyugatra disszidált, egészen addig, amikor
(már újra idehaza) a börtönben összehozta a sors különféle köztörvényes
bűnözőkkel. Műteremből rácsok mögé, hurok szorult nyakam köré, kántálja
kesernyésen, már-már a villoni világot megidézve...“ – eddig Szombathy.
Az asszociáció találónak tűnik, nagyon erőteljes, és további
töprengésre késztethet. Például arra, hogy ha nem lett volna Zoé annyira
tehetséges rajzoló, akkor bizonyára nem került volna sor arra a
kiállítására, és a nyomában született Balkon-cikkre sem (noha ugyanúgy
igazságtalanság történt volna vele). De elképzelhető egy ellenkező
irányú módosítás is. Az, hogy ennek a szorongató közjátéknak talán nem
is Zoé volt a főszereplője.
Azóta már másfél évtized telt el, és amikor (még jóval azelőtt,
hogy Szombathy cikke a kezembe került volna) Zoé egyik olyan levelét
olvastam, amelyben – még mindig az ilyenkor szokásos reakcióktól félve –
néhány szóval kitért életrajzának erre a részletére is, rögtön az
jutott az eszembe, hogy nemcsak ő volt áldozat, hanem egy kicsit a
kiérkező rendőrök, sőt talán az ügyészség egyik-másik munkatársa is.
Akik láttak a TV-ben néhány sátánista filmet, vagy tudomást szereztek a
hírcsatornák jóvoltából a Manson család bűntetteiről, így például
Polański fiatal feleségének, Sharon Tate-nek a meggyilkolásáról is. És
rémlett nekik, hogy ismerik az efféle történeteket... Nos, valószínű,
hogy talán inkább így történhetett. Mert az efféle reakciók sablonos
történetek, és ha egyszer megindulnak és hatni kezdenek, akkor a
következményeik is – mintha csak előre megírt forgatókönyvnek
engedelmeskednének – úgy peregnek le, mint kivédhetetlen események.
Három rajz a 2010-es évek második feléből
És ez az interpretáció megengedi azt a fordulatot is, hogy Zoé
talán jóval tehetségesebb rajzoló vagy festő annál, sem hogy ehhez a
börtönélményhez kössük a művészi kvalitásainak a kibontakozását (...vagy akár csak a felfedezését).
Ha végignézzük, hogy mi mindent festett 2006, a börtönhónapok óta,
akkor még az sem biztos, hogy találó az a besorolás, amely szerint Zoé
punk festő volna. Mint művész talán inkább a mainstreamtől valahol
oldalt, az alternatív művészeti áramlatok közelébe eső törekvések
egyikében találhatna otthonra – noha abban mindnyájan egyetérthetünk,
hogy Zoé maga ízig-vérig punk jelenség. De az ember és az életműve
bármilyen szorosan függenek is össze, nem feltétlenül azonos jelenségek.
Közhelynek számít, hogy a graffitiket szokás a punkkal kapcsolatba
hozni, azokat a plakatív erejű, többnyire sprédobozból spriccelt,
harsány erejű és expresszív mozgalmasságú rögtönzéseket, amik általában a
házak falán jelennek meg, és virtuozitásuk meg az intenzitásuk is
olyan, hogy a végtelenbe nyíló utcaképpel vagy a határtalannak tetsző
horizonttal kelnek versenyre. Zoé képei azonban kis formátumú
kompozíciók, többnyire teljesen reális térbe helyezett, meglepő hatású
(és majdnem – vagy egészen – szürrealista módon ábrázolt) emberi
szereplőkkel, és ezeket a képeket lehetetlen lenne a graffitik technikai
eszközeivel megfesteni. Különben is a graffitik eleve ornamentális
természetűek, és ha – nagyritkán – emberi figurákat is tartalmaznak,
akkor azok meg a felismerhetetlenségig stilizált jelenségek. Zoé hangja
lázadó (miközben nagyon nehéz lenne megnevezni, hogy mi ellen lázad...),
és tulajdonképpen csak ez a hangvétel köti őt a nagy nemzetközi
punkáramlatokhoz, különben azonban eléggé egyedi eset. Hol kereshetnénk
mégis rokonaira?
Talán még emlékszünk Harald Naegelire, a zürichi spréerre, az első
(és majdnem utolsó) olyan graffitiművészre, akinek főtémája tényleg az
emberi alak volt, és akinek sikerült évekig inkognitóban maradnia, noha
virtuóz vonalrajzaival már a működése korai szakaszában egyre ismertebb
lett (ő több év sprézés után 1979-ben bukott le, és akkor is csak azért,
mert könnyelműen visszatért az egyik éjszakai tetthelyére, hogy az
ottfelejtett szemüvegét megkeresse...) Naegeli főiskolai végzettségű
művész volt, és nem voltak kapcsolatai az alternatív világgal, a
politikai élet sem érdekelte, őt egyszerűen csak az a meggyőződés
vezette, hogy nagyon is itt az ideje, hogy a nagyvárosok kopár falait
egészségesebb kedélyvilágot sugárzó rajzokkal fesse tele. Egy másik
street-art művész, aki azonnal kinőtte a graffiti műfaji kereteit és
világhírű lett, a New York-i Jean-Michel Basquiat volt, egy
afro-amerikai fiatal. Az ő tevékenysége az 1980-as évekre esett,
1982-ben az akkor már nagyon elterjedt utcai graffitik mintájára kezdett
egy őt felkaroló galerista számára képeket festeni – de olajjal
vászonra vagy más művészfestékekkel. Pillanatok alatt divatba jött,
százszámra gyártotta a műveit, végül már Andy Warhol bérelt a számára
stúdiót, hogy elég helye legyen. Csak úgy bírta ezt az iramot, hogy
drogokkal növelte a munkabírását – hat év múlva, 1988-ban
kábítószer-túladagolásban halt meg. A hagyatékában több ezer elkészült
munkát találtak. Legjelentősebb nyilatkozata pedig az volt, hogy
kijelentette: „nem vagyok a graffitiművészet része”. Hogy egy magyar
művészt is szóba hozzak, ha Zoé rokonait keressük, akkor feLugossy
Lászlót említeném meg, akiről azt írja a magyar wikipédia:
Munkácsy-díjas magyar festő, performer, színész, rendező, író,
forgatókönyvíró, énekes. Hozzáteszem, mint képzőművész autodidakta, aki
azonban lehet, hogy ugyanakkor a legjelentősebb képviselője a mai magyar
festészetnek – és aki, ha kapcsolatba hoznánk őt a street-arttal is,
biztos, hogy azt okkal tennénk, és nem is sértődne meg. Végül pedig a
mai nemzetközi mezőny legismertebb graffitiművészét, a londoni
illetőségű Banksyt hoznám szóba. Csak az álneve ismert, noha tudjuk,
hogy találgatások vannak forgalomban arról, hogy valójában ki lehet.
Banksyt már 1910-ben odasorolta a Time Magazine azon 100 kortársunk
közé, akiket a legbefolyásosabb embernek tartott a világon (közülük 25
volt művész). Ha valaki még nem ismerné, akkor csak nyissa ki az
internetet, és látni fogja, hogy Banksy képei sem szokásos graffitik.
Kikeményített fekete-fehér fotók alapján készít sablonformákat, és
ezeket a sablonokat a falhoz szorítva szór sprédobozból festéket a
falra. Ez egy sokszorosítási technika. A kész munkák a riportfelvételek
műfajához tartozó eldurvított újságfotóknak hatnak, és ezzel a
technikával nem nehéz aktuális közéleti eseményeket és divatos
problémákat is beemelni a street-art világába. Banksy tulajdonképpen
újságcikkeket vizualizál, és olyan baloldali programokat közvetítő
„elkötelezett“ művész, aki a mediális művészet egyik leginkább
beérkezett válfaját műveli, és ez viszi őt előre. Feltételezhető, hogy
ma már komoly tőke és tekintélyes apparátus áll mögötte. És ünnepelt
humanista is, sok más testület mellett a környezetvédőknek is bálványa,
prominens képviselője.
Ezek a példák mind azt mutatják, hogy a graffiti és környéke már
évtizedek óta a nemzetközi képzőművészeti élet egyik fontos területe, és
éppen a legaktuálisabb törekvések egyik gyakori kiindulópontja,
forrásterülete. Másrészt az is kiolvasható e példákból, hogy nagyon
képlékeny műfaj – a határvidékein a legkülönbözőbb alkatú művészek
építenek ki nagyon egyedi életműveket. Visszatérve Zoé képeihez azt
állapíthatjuk meg, hogy Zoé már a Mucius Galériában bemutatott
festményein is inkább az ellenkezője volt mindannak, amit a szűkebb
értelemben vett graffitivel vagy a hasonló indíttatású street-art
produkciókkal hozhatnánk kapcsolatba. Zoé kezdetben csak rajzolt,
majdnem úgy, mintha naplót vezetne, és később is ezekből az erősen
narratív jellegű feljegyzésekből nőttek ki a képei. Ma már sokkal
kevésbé jellemző a festményeire az elbeszélő hang, inkább érezzük
szimbolikus erejű vagy drámai sűrítettségű kompozícióknak őket. De még
ez sem változtat azon az összbenyomáson, hogy – ami a formai kereteket
illeti – még mindig a hagyományos táblakép műfajában fest. És ami a
képek méreteiket illeti – már csak az anyagi okok miatt is – főleg
kicsinyke műveket alkot. Ha pedig a képek tartalmi oldalát kutatjuk,
akkor arra az eredményre juthatunk, hogy az afféle extremitások érdeklik őt, amikre a lélektani mélységek régióit járva bukkanhat rá az ember,
és az így talált szélsőségeket is inkább a karakterisztikus részletek
elképesztő szokatlanságában és pontosságában próbálja megragadni.
A veszprémi Margit-romok, (dátum nélkül) – A lábfetisiszta, (dátum nélkül)
Szellemjárás a Miklós utcában, 2008 körül – Mese egy Pilinszky-versre, (dátum nélkül)
Mindent összevéve inkább klasszicizáló, mint formabontó alkat, mert
bármennyire is érdes, és az érzékeinket is felsérteni képes az
eredménye annak, amit fest, a látvány organikus része, az anyag, amiből a
jeleneteit komponálja – úgy érzem –, tipikusan a közép- és
kelet-európai művészet szerényebb léptékeire, és jól bejáratott műfaji
előképeire épül. Persze ez azért mégsem ilyen egyszerű képlet. Mert ha
sarokba szorítanának, akkor én sem tudnék más területet kijelölni a
számára, mint hogy azt mondom: igen, Zoé tényleg punk festő, de olyan,
aki, akárcsak a régi mesterek, ragaszkodik az életképek közelében maradó
jelenetekhez, melyeknek a meseanyaga is közel marad a hagyományos
ikonográfiához – és az is fontos lehet, hogy soha nem az utcán, hanem
csakis a műtermében fest. Lehet, hogy már csak ezért is nehéz lenne
párját találni az alternatív művészek nemzetközi mezőnyében. Ami őt a
punk táborához köti, az nem is a képeinek a szakmai eszköztára, hanem
sokkal inkább a radikalizmusa. Hogy sok olyan festménye van, amiknek a
láttán eláll az ember lélegzete. Jeleneteket
fest, amelyek még mindig egy kamasz bátorságával és végletességével
vannak felidézve, képek, ötletek kerülnek ki a keze alól, amikbe vagy
belehal, vagy ha nem, hát akkor meg lázadóvá válik az ember. Az, hogy valamilyen iránya is legyen a lázadásának – éppen Zoé a legjobb példa rá –, talán nem is fontos komponense a képeknek.
Hogyan hozom én össze mindezt a közép-kelet-európai tradíciókkal?
Nos, lehet, hogy csupán egy szubjektív benyomás diktálja, hogy
ilyesmiről beszéljek, de azért vannak fogódzóim is, például Egon Schiele
juthat az eszembe, vagy Derkovits néhány korai képötlete (Dózsa a tüzes trónon, Halárus, Végzés...),
illetve azok a beállítások, amiket a lengyel filmesek, Andrzej Wajda és
Roman Polański hideglelősebb filmjeiben láttunk. És, hogy el ne
felejtsem, néha a csehek azok, akiknek ilyen groteszk módon kirajzolódó
víziók jutnak az eszükbe... (Hozzáteszem, hogy biztosan sikeres lenne az
irodalmi örökségben is tallózni, de ez már egy másik beszámoló lenne).
Maga Zoé Frida Kahlót szokta a kedvenc festőjeként megnevezni – és ebben
ő már a mai fiatalok reflexióit követi, azokat az érzelmeket, amik
átcsapnak a kontinensek határain is. Roppant elgondolkodtató, hogy Frida
Kahlo is (sok közép-kelet-európai szerző protagonistáihoz hasonlóan)
„eltört személyiség” – elsősorban persze testileg, de másodsorban, mert
akkor már ez is kikerülhetetlen, lelkileg is fűzők és mankók közé
szorított lény, akinek nincsen más választása, mint az, amit a képein
Zoé is tesz, vagyis, hogy vagy belehaljon az állapotába, vagy pedig
lázadó legyen. Ha a magyar tradíciókból szeretnék példákat faragni,
akkor egy soha le nem betegedő, hanem a különös víziói ellenére is
épkézlábnak maradó és szókimondó Gulácsy Lajos lenne a jó példa (sajnos
ilyen soha nem létezett...) – vagy egy, a kicsiny formátumú képeinél
megmaradó, és inkább a természetes fényeket azzal a bizonyos delejjel
tovább elegyítő patikus ember, Csontváry. Aki (és ez lenne az új, a
történelmileg is igazolhatatlan motívum benne) valamiért képes hinni a holtak visszajáró árnyékában is, az őt vigasztaló kísértetekben. Majdnem úgy, ahogy azt egy másik magyar vizionáló festő, a szirakuzai bolondot festő Farkas István tette.
De máris nagyon előreszaladtam. Annál a száz képnél tartottunk,
amelyeket sikerült legalább digitálisan begyűjtenem, és ott, hogy Zoé
bizonyára szívesen vette volna, ha mindaz, ami néhány hónapra börtönbe
juttatta, soha nem történik meg vele.
Nos, most ehhez hozzátenném azt is, hogy a kívülállónak még
könnyebb távolságot tartania, és a kevésbé szenzációs részletekben
keresnie a sorsfordulót jelentő lényeget. Mert hogy is történt Zoé
„fölfedezése”? A Mucius Galériában rendezett kiállításon nyolc nagyobb
képe szerepelt, amiket Kerényi Zoltán műgyűjtő, a kiállítás egyik
támogatója azonnal meg is vett – egy laptopot adott a képekért Zoénak.
Hogy mi indította őt erre a nagylelkű tettre? Valószínűleg az, hogy
alkalma volt látni Zoé rajzait, talán többet is, mint csupán a börtönben
készülteket, és talán másféléket is. És úgy érezte, hogy a durva
szedimentrétegek közé jutva aranyra lelt. Zoé pedig gyorsan megtanulta,
hogy mit kezdjen a laptoppal, és, hogy miképp veselkedhet neki, hogy
megpróbálkozhasson egy művészi egzisztencia kiépítésével – egyéni
platformot, blogot kell, hogy nyisson, esetleg többet is, hogy aztán
ezeken adhasson közre szövegeket és képeket. És hát persze ott vannak a
jól ismert szociális hálózatok, a Youtube, a Facebook, meg a többiek,
ezekre a felületekre kell kitenni és hirdetni a dolgait.
Zoé megemlítette nekem, hogy már korábban, a Muciusban rendezett
kiállítása előtt is előfordult, hogy neves gyűjtők vásároltak tőle,
például Horvay Tibor. De Zoé azokban a korábbi években mindig családtag
volt valahol, és mint művész is mindig csak másodhegedűs az apja vagy a
férje mellett (ezekre a körülményekre még visszatérek). Sokáig ez maradt
a helyzet, még akkor is, ha néha előfordult, hogy vásároltak tőle.
Tulajdonképpen csak a 2006-os kiállítása után, a laptoppal a kezében
próbálhatta meg, hogy kitörjön először a családi necc, majd pedig a
punkkapcsolatok szoros hálójából is. Mert talán nem könnyű elfogadni,
mégis nem a börtön, hanem ezek a „rokoni” kapcsolatok jelentették
számára az igazán veszélyes fogházféleségeket.
Így történhetett, hogy – amikor már ezekből is kiszabadult, és
minden tekintetben független személy lett – Zoét én is először az
interneten fedezhettem fel, mégpedig akkor, amikor a Kiscelli Múzeum
arra készült, hogy az egykori ifjúsági klubnak, a legendás Fekete
Lyuknak rendezzen emlékkiállítást. Mivel írni akartam a tárlatról és a
Fekete Lyuk falait kifestő egykori közreműködőkről, hogy anyagot
gyűjtsek, a Fekete Lyukról szóló adatok és közlemények után kezdtem
kutatni a hálón. Ekkor történt, hogy az egyik ilyen régebbi közleményt
böngészve – talán a Youtube-on volt ez vagy az Instagramon – a
hozzászólások között felfedeztem Zoé egymondatos bejegyzését, amely így
szólt: „A Fekete Lyukat én festettem ki Jimmel, A Kóddal – Szilágyi
Zoé.” És ami csaknem valószínűtlen ráadás volt, Zoé odaírta az
e-mailcímét is, ami, mint kiderült, még mindig érvényes volt. De ha nem
lett volna érvényes, akkor is, lám, találtam egy kulcsszót, egy
használható nevet ahhoz, hogy kutatni kezdhessek, és a Fekete Lyuk
falképeire rímelő rajzok és képek után nyomozhassak. És tényleg, az
történt, hogy bármilyen irányban indultam is el, ha elég szorgalmasan
kutattam, előbb-utóbb a szociális platformok valamelyikén vagy azok
közelében belebotlottam a Zoé által elszórt üzenetek és képekkel
illusztrált blogbejegyzések valamelyikébe. Zoé ugyanis – ahogy ezt
föntebb már említettem – ekkor már abból tartotta fenn magát, hogy kis
formátumú festményeit és rajzait kínálta eladásra az internet
nagyközönségének. És amit a neten közzétett (...és esetleg el is adott),
az persze ott maradt aztán örökre, azt nem törölte le ezután már senki
sem – és ez volt a szerencsém.
Műterem-sziget, 2013 – Dóka Attila és Zoé a Fekete Lyukban, 1991
Amikor levelezni kezdtem Zoéval, és megírtam neki, hogy miként
bukkantam rá a címére, Zoé elárulta azt is, hogy a bejegyzésében
szereplő Jim A. Kód (így, ezzel az ortográfiával írva) tulajdonképpen
Dóka Attila művészneve. A fiú csak pár évvel volt idősebb nála, de már
eleve másként startolt, hiszen egy ideig bejárt a képzőművészeti
főiskolára is, és csakhamar sok mindenre alkalmas, rendkívül sokoldalú
művészként és az undergroundban is otthonosan mozgó aktőrként lett
ismert személyiség Pesten. Kapkodtak utána. Viszonylag korán, 2008-ban,
negyvenegynéhány évesen hunyt el teljesen váratlanul egy róla szóló
portréfilm forgatása közben – az ebben a filmben megszólaló szereplők
közt felfedezhetjük egyik barátját s a Fekete Lyuk idején volt
munkatársát, Zoét is. Megkockáztatnám a feltételezést, hogy apja mellett
Jim volt az első olyan mestere, akiért Zoé lelkesedni tudott, és akit
elfogadott mesterének is. Gondoljuk csak meg, még alig nőtt ki a
kamaszkorból, és máris vele együtt festett ki a Fekete Lyukban sok-sok
négyzetmétert – később soha nem került ennyire rangos feladat közelébe.
Dőljünk hátra egy pillanatra – hány éves lehetett Zoé, amikor a
Fekete Lyukat dekoráló kis csapat munkatársa lett? A falak kifestése nem
a klub működésének a kezdeteire esett, ahogy azt gondolnánk, vagyis
1988-89-re, hanem valamivel későbbre. Zoé az 1991-es dátumot adta meg.
Mivel 1966-ban született, akkoriban tényleg 25 éves lehetett, és ahogy
kinézett, talán nem is hatott még igazi punk esetnek. Urbán Tamás
készített fotókat ez időben a Fekete Lyuk társadalmáról (hogy aztán
ezekből a felvételekből válogatva egy több mint dokumentum erejű albumot
is megjelentessen), és ezek közt a képek között az egyik legszebb a még
nagyon fiatal Zoét ábrázolja egy fürdőkádban, a fehér falak reflexei
közt, és a kád zománcának a szűziesen tiszta fényében – amint egy
markánsan tetovált modell tartja őt a karjai közt szorosan átölelve.
Azért írok modellt, mert a fotót látva arra gondoltam, hogy ez a kép
nyilvánvalóan beállított felvétel, amely a két szereplő bőrének,
epidermiszének, meg a felszín alatt rejlő mélyebb vonásainak az éles
kontrasztjára épül. Ha jó kvalitású képernyőn nézzük a felvételt, akkor
úgy rémlik, mintha Zoé teste is tetovált lenne, de ezt a mintázatot
teljesen felissza a fény, ami kívülről-belülről járja át a lányt. És
tényleg az a helyzet, hogy a felvétel nem kelt erotikus képzeteket,
inkább hasonlít egy középkori legenda záróképére, amelyben a szent
személlyel szembekerülve a gonosz, lám, eleve leteszi a fegyvert. Vagy
pedig a Szép és a Szörnyeteg körül kialakult közismert történetek
valamelyikére hasonlít a felvétel, ezek is hasonló csodával vagy
himnusszal végződnek.
Csodák persze nincsenek, vagy ha vannak, más a moráljuk. Nagy volt a
meglepetésem, amikor kiderült (mert Zoé az életrajzát részletezve
nemrégiben megírta nekem), hogy a képen látható tetovált férfit
Pillangónak hívták, és tényleg a Fekete Lyukban jött össze vele. De nem
egy fotós jóvoltából, aki esetleg oda szerződtette volna. És nem is csak
mint modellel ült össze vele a fürdőkádban sem. Persze azért lehetett
némi érvényessége valami hasonló besorolásnak – annak, hogy ez a férfi
talán mégis csak modell –, mert Zoé azzal folytatja, hogy Pillangót egy
sittes alternatív figurának nevezi, akivel „...egy darabig együtt
laktam, éltem, buliztam (...) Budapesten mászkáltunk, az Állatkert és a
Budapesti Nagycirkusz környékén. Ittunk, beszélgettünk az emberekkel,
fotóztak minket... továbbá a Sziámi zenekarral léptünk fel (ének, tánc),
Müller Péter a barátságába fogadott, ő volt a Sziámi együttes
énekese...”
Zoé és Pillangó a fürdőkádban (részlet) – Urbán Tamás fotója, ~1990 – Zoé 2018-ban – Fotó: Lugosi Lugo László
Ezek a sorok, melyeket Zoé nekem írt levelei egyikéből idézek, elég
váratlanul értek, és azzal adhatunk még egy további pofont a csodákkal
végződő meséknek, ha Urbán Tamás fotóját Lugo László egy mostanában
készült Zoé-portréjával hasonlítjuk össze – mert az is meglepő lehet.
Lugo ugyanis (igaz, sokkal később...) egy olyan Zoét fényképezett le,
akinek a láttán az juthat az eszünkbe, hogy lám, a fürdőkádban ülő két
szereplő itt egyetlen lénnyé olvadt össze. A Szép és a Szörny mesebeli
párosa helyett ezen a fotón egy sokat tapasztalt, mondhatni harcedzett
amazon szerepel, és ha a fürdőkádas felvételt még megilletődöttnek, mi
több, kissé rejtelmesnek éreztük, nos, akkor az efféle kábulatnak itt
már nincsen semmi helye. Ezen a fotón egy eléggé átlagos arc jelenik
meg, akin nem is a punk díszek dominálnak, hanem inkább tarthatnánk őt –
a tetoválásai és az ékszerei ellenére is – egy artista szakszervezet
sok harcot megért képviselőjének. Mert nagyon magabiztosan néz vissza
ránk a képről, hiszen tudja, hogy miféle helyzet révén került velünk
össze. És azzal a kis cinkos mosollyal a szája szögletében azt sem
titkolja, hogy neki is meg lehet erről a találkozásról a maga nagyon
barátságos véleménye.
Én már csak ezzel a Zoé-arccal találkoztam „élőben”. Legélesebben
az 5-ös buszon vésődött belém ez a mosoly. A Rákóczi úton haladtunk Buda
irányába, mert a Várba igyekeztünk, ahol a nemrég rendezett Frida
Kahlo-kiállítást akartuk megnézni. Kora délután volt, az aranyló
szeptemberi napsütés átjárta a busz belső terét, és talán ennek az
oldott atmoszférának volt köszönhető, hogy a busz közepén álldogáló kis
csoportból egy asszony megszólította Zoét, és az iránt érdeklődött, hogy
nem kellemetlen érzés-e az arcán hordott ékszereit viselnie. A kérdés
nem volt provokatív, inkább őszintén érdeklődő, és ez a hangütés
felbátorított még két másik utast is arra, hogy bekapcsolódjanak a
beszélgetésbe – valamennyien asszonyok voltak. Zoé megszokhatta az ilyen
kérdéseket, és türelmesen válaszolt rájuk. A beszélgetés eközben új
irányt vett – a legelőször megszólaló asszony megdicsérte Zoét, hogy van
bátorsága hozzá, hogy hordja ezeket az ékszereket, és egyáltalán, hogy
legyen mersze az efféle punk megjelenéshez. A többiek is rábólintottak.
Én, aki az elején még pár szó erejéig benne voltam a partiban, úgy
éreztem, hogy ideje, hogy elhallgassak. A beszélgetés ugyanis olyanná
vált, mint az asszonyok közt folytatott legtöbb olyan terefere, ami
divatról, ruhákról, táskákról vagy cipőkről szól – egy férfi jobban
teszi, ha ilyenkor hallgat, és nem árulja el, hogy ezeket a kérdéseket
illetően mennyire inkompetens.
Zoltán Sándor: Fehéregyháza (doboz) – Tépelődés, 2015
Most, hogy magam elé idézem Zoé megváltozott arcát, úgy érzem, hogy
mindaz, amit eddig leírtam róla, csak bevezető volt. Mert a lényeg az
lenne, ha rátérjek végre arra is, hogy kik és mik voltak azok a gátló
(vagy ösztönző...) körülmények, amik miatt Zoé kamaszkora kitolódott a
23. életévéig, mi több, sokáig még ezután is „gyerek maradt”,
fantáziadús, kalandvágyó vadóc, aki még évekig nem érte utol érettségben
és a higgadt megállapodottság vagy a kiegyensúlyozottság tekintetében
az úgynevezett felnőtteket. De ehhez az áttekintéshez néhány adatot is
ide kell, hogy írjak, mert nélkülük eltévednénk a sorjázó évek és a
hurkot vető évtizedek rengetegében.
Perneczky Géza
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése